Mijn overtuiging: strategische kracht en positie versterken lukt alleen als je er vol op inzet. Maar als je het als ambtelijke fusieorganisatie meent met strategie, dan is er een wereld te winnen.
Hillegom, Lisse en Teylingen
In Hillegom, Lisse en Teylingen hebben de gemeentebesturen in 2017 de keuze gemaakt om strategische positieverbetering tot een doel van de ambtelijke fusie te maken. Boter bij de vis; er zijn strategische functies bij beleidsafdelingen gecreëerd en er is een domein Strategie & Projecten ingericht waarbinnen strategen en projectleiders aan strategische opgaven werken.
Visie
Wij zijn gestart met het beschrijven van de visie op strategie. Met andere woorden; wat is eigenlijk het gewenste resultaat? Deze visie drijft op vier pijlers: toekomstbestendigheid, kennis, samenhang in beleid en externe oriëntatie.
- Ten eerste moet de strategische functie bijdragen aan de toekomstbestendigheid van beleid. Dit betekent werken in het spanningsveld tussen ‘de politieke waan van de dag’ en de ervaren noodzaak om meer oog te hebben voor de langetermijneffecten en de bestendigheid van beleid.
– - De tweede ambitie voor strategie is een betere benutting van kennis en onderzoek bij de totstandkoming van beleid: meer ‘doordacht’ en minder’ beleid met de onderbuik’.
– - Ten derde is aandacht voor strategie een middel om ‘verkokering’ te doorbreken en tot meer samenhang in beleid te komen.
– - De vierde ambitie is het verstevigen van de externe oriëntatie. Zowel om betrokkenheid van de samenleving bij het functioneren van de gemeenten te versterken (van buiten naar binnen denken) als om de positie van de drie gemeenten in haar omgeving te versterken (sterke regionale speler).
Laat ik u vertellen, strategie is hard werken! Het vraagt om een subtiel spel tussen meebewegen en door ongemak heen breken, tussen tempo maken en draagvlak vinden, tussen organisatie belangen en bestuurlijke belangen.
Resultaten
Na anderhalf jaar HLTsamen met volle inzet op strategische versterking beginnen de eerste resultaten zichtbaar te worden. De organisatie ontwikkelt strategische kracht die er voor de ambtelijke fusie niet was. Onze colleges en raden beginnen daar de vruchten van te plukken. Zo hebben zij bijvoorbeeld, voorafgaand aan de onderhandelingen voor de nieuwe coalities, strategische verkenningen ontvangen waarin de grote maatschappelijke opgaven zijn beschreven. Maar ook in de externe oriëntatie kunnen we veel meer voor onze besturen betekenen dan daarvoor. Zo stippelen we samen met de besturen een pad uit om strategische posities in de regio te bemensen en signaleren we kansen voor slimme allianties.
Maar we zijn er nog lang niet. Gelukkig hoeft dat ook niet. In 2020 is het moment dat we de doelen voor strategie evalueren. Want echte strategische ontwikkeling vraagt tijd van zowel de organisatie als het bestuur.
Maaike Pippel
(m.pippel@hltsamen.nl)
Lees ook
Over AmbtelijkeFusie.nl
AmbtelijkeFusie.nl is hét expertisecentrum voor politici, bestuurders, gemeentesecretarissen, directeuren, managers en medewerkers betrokken bij of geïnteresseerd in het concept van de ambtelijke fusie.
Wij helpen u graag
SeinstravandeLaar, organisatieadviseurs voor de publieke sector, is initiatiefnemer van AmbtelijkeFusie.nl. Met kennis van en ervaring met ambtelijke fusies helpen wij u graag bij de volgende stap in uw proces.